De kansen van meer bio op jouw menukaart

Het aandeel van biologische producten in de horeca neemt elk jaar verder toe. Veel horecaondernemers kiezen ervoor om stap voor stap meer biologische producten te gaan gebruiken en zo hun aanbod te verduurzamen. Niet zo gek; onderzoek laat zien dat meer biologisch op jouw menukaart belangrijke kansen biedt*:

Biologisch geassocieerd met kwaliteit

Het onderzoek laat een duidelijke (positieve) relatie zien tussen biologische producten en een gevoel van kwaliteit en smaak. De term biologisch geeft veel mensen een gevoel van kwaliteit. Dit geldt voor 54 procent van de groep die al biologische boodschappen doet. Juist kwaliteit en smaak zijn belangrijke thema’s voor de horeca. Het gevoel van kwaliteit van gerechten en smaken kan door gebruik van biologische ingrediënten vergroot worden.

Bio kwaliteit mag terugkomen op de bon

Een groot deel van de consumenten (40%) zegt bereid te zijn meer te betalen in een restaurant als er biologische producten geserveerd worden. Die groep geeft aan ongeveer €10 meer uit te willen geven aan een restaurantmaaltijd die gemiddeld €35 kost. Dat betekent ruim 25 procent meer voor biologische kwaliteit. Hiermee zijn de extra inkoopkosten van biologisch snel terugverdiend.

Bio shopper gaat graag uiteten

Generatie X (1965-1980) en Millenials (1980-1995)) geven het meeste geld uit aan buiten de deur eten. Voor deze generaties zijn gezondheid en de invloed van hun eetpatroon op het milieu belangrijke waarden in hun consumptie. Meer biologisch sluit hier direct op aan. Opvallend is daarnaast dat mensen die vaak biologisch kopen ook significant vaker in een restaurant eten dan mensen die niet-biologisch boodschappen doen. Het thema ‘biologisch’ leeft dus al bij mensen die vaker de horeca bezoeken. Dat maakt een biologisch product op de menukaart dan ook goed passend aanbod.

Ik wil weten dat het ‘in orde’ is

Zijn consumenten eigenlijk bezig met duurzaam en gezond als ze buiten de deur gaan eten? Een opvallende 51 procent is het ermee eens dat het belangrijk is dat de restaurantsector biologische producten opneemt in het assortiment.  Echter, 65 procent bevestigt de stelling dat uiteten moet gaan over lekker eten en beleving en niet over het wel of niet maken van duurzame keuzes. Kortom: de consument rekent er op dat de horeca de keuze maakt. Hij wil vooral weten dat het ‘in orde’ is. En bij biologische producten kun je daar ook echt op vertrouwen. Niet voor niets wees MilieuCentraal het biologisch keurmerk aan als 1 van de topkeurmerken voor voeding.

Laat je medewerkers zien dat je voor duurzaamheid gaat

Voor een groeiende groep jongeren (onder de 30) speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol in de keuze voor een werkgever. Recent onderzoek liet bijvoorbeeld zien dat voor bijna 70% (!!) van de mensen onder de 30 de klimaatimpact van een werkgever zwaar mee weegt bij de keuze voor een baan. Bij 13% is het zelfs een topprioriteit. In een sector waar het steeds lastiger is voldoende en het juiste personeel te vinden, kan een duurzame menukaart met veel biologische producten een positief effect hebben op jouw imago als duurzame ondernemer.

*Bronnen: 
‘Bio in de horeca, van niche naar nieuw normaal? (FSIN, april 2024)
‘Klimaatenquête van de Europese Investeringsbank’ (EIB, augustus 2022)

Ook weten welke kansen biologisch biedt voor jouw horecazaak? Neem vandaag nog contact op voor een afspraak. 

Deel dit bericht

Verhalen & co